Abilităţile copiilor la 7 ani prezic situaţia socioeconomică pe care o vor avea peste 35 de ani, arată studiul realizat de psihologii Stuart Ritchie şi Timothy Bates şi publicat în Psychological Science.
Iar aceste abilităţi prezic statutul pe care îl va avea cineva la vârsta mijlocie mai bine decât inteligenţa, educaţia şi statutul socieconomic avut în copilărie, afirmă cercetătorii.
În contextul dezbaterilor privind standardele moderne în domeniul educaţiei, aceste rezultate sunt foarte relevente.
Cercetătorii au studiat aceste corelaţii folosind date extrase din National Child Development Study, un studiu amplu, care a urmărit peste 17.000 de persoane din Anglia, Scoţia şi Ţara Galilor timp de aproximativ 50 de ani, începând din 1958 şi până azi.
Rezultatele arată că acei copii care citeau şi socoteau bine la vârsta de 7 ani aveau, 35 de ani mai târziu, venituri mai mari, locuinţe mai bune şi slujbe mai bune.
Abilităţile de citire, de exemplu, sunt estimate conform unei scale cu mai multe niveluri; un nivel în plus atins la vârsta de 7 ani era corelat cu o creştere de aproximativ 5000 de lire sterline a veniturilor la vârsta de 42 de ani, comparativ cu cei care ştiuseră să citească la un nivel mai scăzut în copilărie.
Această corelaţie pe temrn lung s-a menţinut chiar după ce cercetătorii au luat în considerare şi alţi factori.
„Aceste descoperiri arată că abilităţile de bază în copilărie vor fi importante de-a lungul întregii vieţi, indiferent cât de deştept ai fi, câţi ani de şcoală faci şi din ce clasă socială provii”, spun autorii studiului.
Cum se explică însă aceste asocieri? Specialiştii cred că o parte din „responsabilitate” revine genelor: acestea stau la baza multor diferenţe între copii, în diverse aspecte studiate.
Cercetătorii desfăşoară, în prezent, un studiu pe gemeni, pentru a separa factorii genetici de cei care ţin de influenţele exterioare. Ei speră ca rezultatele acestui nou studiu să arate în ce măsură influenţează aceşti factori externi corelaţiile descoperite în studiul deja publicat.
Sursa: Science Daily